lauantai, 5. helmikuu 2011

Neela 3. vuoden dalmatiankoira kilpailussa

Neela sijoittui kolmanneksi vuoden dalmatiankoira kilpailussa!! Tulos on erinomainen verrattuna siihen, että Neela sai pennut viime vuoden alussa ja aloitti kilpailemisen vasta myöhään keväällä. Nopea toipuminen pennuista mahdollisti Neelan kiilaamisen kolmatta vuotta peräkkäin kärkikolmikkoon.

Jilloc´s Scandal Beauty was 3. in most winning dalmatian contest in Finland 2010!!!

Titara´s Nota Bene, Rodi  was 4. in most winning dalmatian-veteran contest in Finland 2010!!

Ja Dare-mies, Varius Who´s There, olisi ollut pentukilpailun neljäs, jos pisteet olisivat ehtineet määräaikaan mennessä pisteidenlaskijalle!!

Today Neela´s puppies are allready 1-year old!! Congratulations to all heartbreakers Veeti, Waikku, Lara, Diva, Emma, Vanni, Luka and of course Dare!! Love you all!!

Dare and his mother!!

tiistai, 4. tammikuu 2011

Kohti uutta vuotta 2011

Uutta vuotta on jo kulunut muutama päivä, joten nyt lienee syytä hieman muistella mennyttä vuotta 2010.

Vuosi alkoi Neelan pentujen syntymän odottelulla. Koska Neela oli sijoituskoira se synnytti Niinan, kennel Varius, luona 5.2. 9 terhakkaa taaperoa. Niina hoiti pennut kaikella antaumuksella, mutta me höntit ikävöimme Neelaa kaiken aikaa kunnes se viimein palasi kotiin reissultaan pentujen ollessa 5 viikkoa.

Ehdimme juuri muuttaa uuteen kotiimme Mäntsälän Ohkolaan ennenkuin Neela lähti tammikuun lopussa Jyväskylään.

Rodin synttäreitä juhlittiin maaliskuun lopulla. Se täytti veteraaniluokkiin oikeuttavat 8 vuotta. Kesän Rodikin kulki mukana näyttelyissä ja se menestyi harvalukuisissa veteraanikehissä kiitettävästi.

Rodin vuoden kohokohta oli ROP ja RYP4 Kangasniemeltä toukokuussa.

Neela palautui pennuista nopeasti ja osallistui jo keväällä mm. Champion of Dalmatians kutsukilpailuun. Neela kipusi kovatasoisessa pudotuskilpailussa aina finaaliin saakka vain 3 kuukautta synnytyksen jälkeen. Kirkkain pokaali oli niin harmittavan lähellä.

Champion of Dals semifinaali, Neela ja Lotta

Ehkä vuoden suurin yllätys tapahtui 15.5. Olimme jo päättäneet, ettei Neelan pentua meille tule, kun Varius Who´s There eli Dare valloitti tulevan isäntänsä sydämen helatorstaina. Näyttelyreissulla menimme yöksi Niinan luokse. Kaksi pentua etsi vielä tuolloin omaa kotia. Daren valloittava ja rauhallinen, todella tyyne olemus valloitti meidät täysin. Kaksi yötä mietittyämme, kasvattaja sai luvan ajaa pennun kanssa Ohkolaan lauantaina 15.5. Dare oli lunastanut paikkansa laumassamme.

Toffe ja Dare saivat toisensa.

Kesä kului koiraharrastusten parissa. Neela pääsi tokoryhmään ja jatkoi sitä myös syksyllä. Dare aloitti myös oman arkitottelevaisuusryhmänsä syksyllä. Koiranäyttelyissä tämän vuoden päätavoite saavutettiin elokuun helteissä Kuopion kolmepäiväisellä näyttelyturneella. Neelan edellisen päivän vara-cacib kirkastui Cacibiksi sunnuntaina Ropin kera ja Neelasta leivottiin uusi KANSAINVÄLINEN muotovalio eli C.I.B. Kyllä ilo oli ylimmillään. Neela ja Rodi ovat nyt molemmat saaneet nimensä eteen tuon himoitun C.I.B:n! Myös Dare kävi muutamissa pentuluokan kehissä saavutuksina ROP ja VSP-pentu.

Joka vuosi olemme matkustaneet myös ulkomaille kilpailemaan. Vuonna 2010 matkamme suuntautui Herningiin, Tanskan maailmanvoittaja näyttelyyn. Matkaseurueemme majoittui maaseudun rauhaan. Sen idyllin sikaloineen muistamme jokainen varmasti ikuisesti;) No, seura oli kyllä mukavaa ja kaikkien vastoinkäymistenkin jälkeen voidaan varmasti sanoa, että oli kyllä hyvä reissu. Menestystä ei erityisemmin näyttelyistä tullut. Kaikki koirat olivat ERInomaisia ja Rodi vielä veteraaniluokassa liihotteli Sannan kanssa kakkospallille. Ainakin lähelle titteliä;)

MV-tunnelmia, leidien tyyliin;)

Marraskuussa kävimme kasvattajakurssin. Nyt vain kennelnimeä anomaan ja pentusuunnitelmat vauhtiin.

Vuoden huipennus näyttelyrintamalla on joka vuosi Helsingin messukeskuksen kansainväliset näyttelyt. Tänä vuonna kilpailtiin ensimmäistä kertaa Helsinki Winner-tittelistä. Meiltä kaikki kolme koiraa oli ilmoitettu, mutta Dare alkoi valitettavasti ontumaan eikä voinut osallistua. Rodi oli tasaisen varma erinomainen ja VSP-veteraaniluokassa. Neela olikin sitten paras narttu ja vei tittelin Helsinki Winner-10 Ohkolaan. Tähän oli hyvä päättää vuosi 2010 ja suunnata joulun viettoon Rovaniemelle.

Olemme kotiutuneet hyvin Ohkolaan. Koirat nauttivat puolen hehtaarin pihallaan juoksemisesta. Dare on osoittautunut erinomaiseksi laumakoiraksi. Se ottaa elämän omalla rauhallisella tyylillään. Toki energiaakin löytyy kun kavereiden kanssa pääsee porukoissa seikkailuihin:) Ensimmäinen vuoden 2011 kohokohta onkin, kun tuo hurmaava pikkumies täyttää 1-vuotta 5.2.! Näyttelykehissä meidät tullaan näkemään aktiivisesti myös jo alkaneena vuonna. Neelalle tavoitteena olisi saada serti myös Ruotsista, joten ainakin sinnepäin matkaa aletaan suunnitella. Rodia tullaan muutamissa "pappakehissä" pyöräyttämään.

Rakkaat ystävät, kiitos kuluneesta vuodesta!! Haluamme toivottaa myös kaikille ystävillemme menestystä vuodelle 2011! Muistakaa pitää pilke silmäkulmassa;)

tiistai, 28. syyskuu 2010

Pitkän syksyn piristys etelä-Ranskassa

Syyskuun alussa vietin muutaman päivän kesäisessä Ranskassa. Matkan sponsorina toimi Royal Canin ja suuntana Aigues Mortes niminen idyllinen kaupunki etelä-Ranskassa. Matka sisälsi koulutuksen ja tehdasvierailun lisäksi myös paljon muutakin ohjelmaa. Ruuasta ja juomasta ei ollut pulaa matkan aikana, sillä "matkaoppaamme" Royal Caninilta pitivät huolen, etteivät suut päässeet niin sanotusti kuivumaan eikä maha kurnimaan:) Ohjelma oli huolella suunniteltu ja kuljetukset hoituivat kätevästi pikkubussillamme. Muutaman päivän aikana opimme paljon ranskalaisesta elämäntavasta.

Lento Helsingistä Pariisiin lähti aikaisin tiistai aamuna. Pariisiin pääsimme lähtemään noin tunnin myöhässä, sillä Ranskassa oli pahaksi onneksemme yleislakko. Myös jatkolento Pariisista Montpellieriin oli muutaman tunnin myöhässä, joten ensimmäinen päivä kului lähinnä lentokentällä. Tämän takia ensimmäisen päivän ohjelma siirtyi seuraavaan päivän ja korvaavaksi iltaohjelmaksi järjestimme shoppailua Montpellierissä:) Aigues Mortesiin saavuttuamme heitimme tavarat hotelliin ja lähdimme ravintolaan nauttimaan illallista. Ranskalaisethan eivät puhu englantia ja ruokalistakin oli vain ranskaksi. Kielimuuri tuli siis eteen heti. Listalta valikoitui kuitenkin lautaselle lampaanviulu sienirisoton kera... ja tietysti roseviiniä, niin tyypillistä Ranskassa.

Idyllisen hotellin oleskelutiloissa tervetuliais Roseviinit:)

Aamiainen tarjoiltiin ihastuttavalla sisäpihalla. Tarjolla oli patonkia, viinereitä, marmeladia, kahvia ja tuoremehua. Ah, niin ranskalaista...:)

Näkymä kadulle hotellin ovelta.

Seuraavana päivänä hiilaripommiaamiaisen voimin pääsimme tutustumaan tehdasalueeseen, jonka jälkeen ihastuttava kuljettajamme ajoi meidät meren äärelle. Katamaraaniristeily välimeren aalloissa oli vuorossa iltapäiväksi. Koulutuksen lisäksi nautimme auringosta ja upeista merimaisemista. Halukkaat saivat myös pulahtaa kipparin johdolla uimaan.

Valokuvaaminen oli tehdasalueella kiellettyä, mutta oppaamme Karolina ikuisti matkaporukkamme 200 vuotta vanhan oliivipuun juurella.

Katamaraanin kippari

Kipparin loihtima myöhäinen lounaamme ja hyvää oli:)

Illaksi meillä oli vielä pöytävaraus hieman paremman tason ravintolaan meren rannalla. Alkuruuaksi jättikatkaravun pyrstöjä, pääruuaksi tonnikalaa, makimakia, mustekalaa yms. ja jälkiruuaksi kuumaa, lämmintä ja jäätävää suklaata... Tällaiseen luksukseen voisi vaikka tottua:D

Torstaiaamuna aikainen herätys ja lähtö englantia puhuvan(!) ranskalaisen oppaan mukana kävellen läpi kaupungin kohti pakollista historiapläjäystä:) Me shoppailuhullut olisimme halunneet vain matkan varrella pysähtyä jokaiseen kauppaan, mutta siihen järjestyi pieni hetki vasta illalla. Saavuimme linnoitukselle ja muurille, joka oli 1600 metriä pitkä kiertäen koko kaupungin. Tarina kertoi kuinka linnoituksen suojista oli kivitetty kaupunkiin pyrkiviä vihollisia. Vaikuttava rakennelma ja tarina. Iltapäivällä kuljettajamme ajoi meidät tutustumaan viinitilaan, jossa tutustuimme viinin valmistuksen saloihin, maistelimme viinejä ja ruokailimme. Ruokailun jälkeen hyppäsimme "pieni talo preerialla"-tyyppisen kärryn kyytiin ja ajelimme pitkin maaseutua parin tunnin ajan. Illalla oli vielä viiden ruokalajin illallinen hotellin ravintolassa.

Viinitilalla ruokailua odotellessa

Kyytimme maasutuun tutustuessa

Matkaan tuli pieni mutka, kun tie oli yhtäkkiä täynnä lampaita:)

Ranskan valkoisia villihevosia oli joka paikassa...

Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja kotimatka alkoi perjantai aamuna. Kiitos Royal Canin, matkaseura, huonekaverini Sussu ja "matkaoppaat" Sami ja Mari!!

lauantai, 11. syyskuu 2010

PIKAINEN PÄIVITYS MENNEEN KESÄN KUULUMISIA:)

Ensinnäkin pyydän anteeksi teiltä Meten koiruuksien ystäviltä, että en ole koko kesänä vaivautunut sivuja päivittämään. Lupaan parantaa tapani:)

Kesä, ja varsinkin loma, menivät taas aivan liian nopeasti. Läheskään kaikkea suunnittelemaamme emme ehtineet tehdä, mutta paljon silti koettiin. Tämän kesän koiranäyttelymatka suuntautui Tanskaan, Herningin MV-näyttelyyn. Mainittavaa menestystä ei reissusta tällä kertaa tullut, mutta hyvässä seurassa Tanskassa viikko vietettiin. Tanskasta palattuamme Heidi tuli hoitamaan Neelaa ja Rodia meille kotiin ja lähdimme Riikaan vanhempieni kanssa äitini 60-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Dare vietti kaksi viikkoa hyvässä hoidossa Jyväskylässä Niinan vanhempien luona sammakoita syöden:) Kiitos vielä Timppa ja Eine Daren hoidosta.

Kotimaan näyttelyissä kiersimme ahkerasti. Rodi sai useita veteraani VSP ja Rop sijoituksia ja Neelan kirkkaimmaksi saavutukseksi nousi Kuopion kolmannen päivän ROP ja RYP 3 sijoitus kera cacibin eli Neela valmistui KANSAINVÄLISEKSI MUOTOVALIOKSI. Siitä lisää myöhemmin... Dare pyörähti muutamassa pentunäyttelyssä saaden KP:n kaikista ja kirkkaimmaksi nousi tämän päivän ROP-pentu Porvoossa omistajansa, Toffen, handlaamana. Ikää Darella on nyt tasan 7kk, joten ainakin kolmessa peentunäyttelyssä Dare vielä nähdään ennen Jyväskylän ensimmäistä junnuluokkaa.

Kesävieraita saimme Rovaniemeltä,  Espanjasta sekä tietysti tästä lähiseudulta. Voin kertoa, että aika ei ole tullut tänä kesänä pitkäksi:) Lopuksi vielä kesän kuvasatoa...

Matkalla Tanskan maailmanvoittajaan sekalaisella porukalla.

Neelan kanssa MV-kehässä.

Riika, Toffe, minä, iskä

Kesävieraat Espanjasta, joiden leikkeihin Rodikin halusi osallistua

Toffe ja Dare ottavat mallia...

...kun vesipeto Rodi näyttää uimisen mallia

Neela ja Dare kävivät myös Rajasaaressa uimassa vähän toistenkin kanssa:)

Like mother, like son. Huomatkaa istumistyyli:D

Pihajengi väsyneenä ainaiseen poseraamiseen:)

sunnuntai, 30. toukokuu 2010

DARE 4KK

Tänään taas Daren kanssa treenailtiin juoksemalla pihaa ympäri ja seisomalla nätisti paikallaan. Tässä tämän päivän kuvasaldot: